HR:n herkät tuntosarvet ovat tärkeä osa yrityksen menestystä

Kuva Bob Dmyt Pixabay

 

Blogisarja: Henkilöstötyön haasteet 2020-luvulla (4/4)

Henkilöstöhallinnon tehtävänä on tukea yrityksen liiketoiminnan tavoitteita suunnittelemalla ja kehittämällä henkilöstöön liittyviä toimintoja yrityksen strategia ja toimialan erityispiirteet huomioiden. HR:n tavoite on saada osaavat ihmiset oikeaan tehtävään tekemään tuloksellista työtä yrityksessä. (Männistö, 18.10.2017.)

Organisaation olemassa olevan potentiaalin ja osaamispääoman tunnistaminen on ensimmäinen etappi menestyksen polulla. Työyhteisö ja heidän osaaminen on kaiken liiketoiminnan lähtökohta. Näen, että HR:n rooli on tunnistaa, tunnustaa ja kehittää ihmisiä sekä heidän osaamista. Toinen näkökulma on miten voidaan luopua siitä osaamisesta, jota ei enää tulevaisuudessa tarvita?

HR:ssä on kyse ihmisistä –kaikissa näkökulmissa (Kalliosalmi, 6.9.2016).

Henkilöstöhallinnon rooli on fokusoida toimintaa yhdessä johdon ja henkilöstön kanssa. Henkilöstönäkökulman sisällyttäminen yrityksen liiketoimintastrategiaan antaa henkilöstölle kuvan siitä, että heillä on tärkeä strateginen rooli ja merkitys organisaatiossa (Kaijala & Tolvanen 2020, 19). Henkilöstöstrategia tarkoittaa muutakin kuin numeerisia tietoja työyhteisöstä. Esimerkiksi yrityksen henkilöstövisio voi olla: "Toimialan vetovoimaisin työnanataja". Lupauksen lunastamiseen tarvitaan HR:ltä toiminnallinen suunnitelma, jonka tarkoituksena on määritellä, miten ja millaisin keinoin henkilöstövisio on mahdollista saavuttaa. Avaintekijänä on luottamus ja keskusteleva ilmapiiri, joka sitouttaa ja osallistaa koko työyhteisöä.

Nykyään puhutaan paljon henkilöstökokemuksesta , joka ilmentää henkilöstöstrategian toteutumista käytännössä (Kaijala & Tolvanen, 22). Tähän liittyy vahvasti työnantajakuva, joka puolestaan ilmentää organisaatiokulttuuria eli yrityksen sisäisiä ja ulkoisia mielikuvia sekä kokemuksia. Henkilöstökokemus ja työnantajakuva ovat tulevaisuudessa yhä tärkeämpiä HR-analytiikan kohteita. Mittaamisen avulla HR voi kehittää ja fokusoida tuki- ja kehitystoimintaa organisaation menestyksen tukemiseen parhaalla mahdollisella tavalla. HR:n herkkiä tuntosarvia tarvitaan kaikissa yrityksen elinkaaren vaiheissa.

Väitän, että organisaatioissa, joissa kyetään rajaamaan toimintaa ja kohdistamaan henkilöstövoimavaroja merkitykselliseen tekemiseen, tehdään parempaa tulosta.

Motivaatio, mielekkyys ja merkityksellisyys ovat menestyksekkään työsuoriutumisen pohja (Aaltonen & Ahonen & Sahimaa 2020, 185). Menestyvä organisaatio tarvitsee onnistuneita työsuoriutumisia. Tämän yksinkertaisen menestysyhtälön ratkaisemiseen ei riitä pelkkä pitkä matematikka vaan tarvitaan HR:n näkökulma – ymmärrystä työn merkityksellisyyden johtamisesta sekä ihmislähtöisyyteen ja luottamukseen rakentuvaa organisaatiokulttuuria.

 

Lähteet:

- Aaltonen T. & Ahonen P. & Sahimaa J. 2020. Johda merkitystä. BALTO print. Liettua

- Kaijala M. & Tolvanen R. 2020. Henkilöstö – strateginen investointi? Printon. Viro 
 
- Kalliosalmi, 6.9.2020. MItä se HR oikein tekee? HR vaikuttaa organisaation jokaiseen kolkkaan. Linkki: https://eventolehti.fi/artikkelit/mita-se-hr-oikein-tekee-hr-vaikuttaa-organisaation-jokaiseen-kolkkaan/ Luettu: 22.9.2020
 
- Männistö E. 18.10.2017. Henkilöstöhallinto –oikeat ihmiset oikeisiin tehtäviin. Linkki: https://tilisanomat.fi/henkilostohallinto/henkilostohallinto-oikeat-ihmiset-oikeisiin-tehtaviin  Luettu: 19.9.2020

 




Kommentit

  1. Moi Elina, ole samaa mieltä kanssasi että työnantajalla tulee olla vetovoimaa. Se miten se sitten lopulta sitouttaa ja motivoi, on suuri työmaa HR:lle jonka tehtäväkentän hurja osaamistaso tulee hyvin tekstissäsi ilmi. On totta, että menestyksekäs johtaminen on muutakin kuin pelkkiä lukuja - tai pitkää matematiikkaa, kuten kirjoitit. Kiitos hyvin selkeästä postauksestasi. :)

    VastaaPoista
  2. Vetovoimainen työnantaja ja ihmisläheinen Hr siivittävät yritystä menestykseen. Sinulla oli ihana otsikko postauksessasi. Herkät tuntosarvet ovat paikallaan aina kun ollaan ihmisten kanssa tekemisissä. Motivoitunut ja sitoutunut henkilöstö on yrityksen voimavara ja tässä HR-osastolla on suuri rooli.
    -Birgitta-

    VastaaPoista
  3. Moikka Elina! Yhdyn aiempien kommentoijien mielipiteisiin. Mielestäni olit nostanut aivan uusia näkökulmia HR:n rooliin henkilöstön ja liiketoiminnan menestyksen tukijana. Ajatuksiasi oli tosi mielenkiintoista lukea juuri niiden poikkeavuudesta johtuen. HR on tosiaan suuressa roolissa vaikuttamassa nimenomaan työnantaja mielikuvaan ja muuhunkin henkilöstöön vaikuttaviin asioihin, kuten esimerkiksi henkilöstön sitouttamiseen ja palkitsemiseen.

    VastaaPoista
  4. Henkilötökokemus ja sitä myöten työnantajakokemus on arvoperusteisesti johdetun organisaation yksi tärkeimmistä tavoitteista ja näin myös yritys haluaa olla halutuin työnantaja, jossa on kovimmat tekijät. Kuten kirjoititkin, niin motivoituneet ja merkityksellistä työtä tekevät ihmiset tekevät liiketoiminnasta menestyksekästä ja näin hyvä henkilöstöstä tulee yrityksen yksi kilpailueduista. Nostaisin vielä oikeanlaisen ihmisten johtamiseen isompaan rooliin HR:n lisäksi, sillä koen, että esimiestaidot ja tapa johtaa yritystä luo merkittävän vaikutuksen henkilöstön motivoitumiseen, suorittamiseen ja kehittymishaluun. Kiitos tekstistäsi!

    VastaaPoista
  5. Kiitos, monipuolisesta ja mielenkiintoisesta blogistasi. Olit lähestynyt asiaa hyvin uusien näkökulmien kautta ja komppaan myös aiempien kommentoijien mielipiteitä asiasta. Itse olen myös sitä mieltä, että henkilöstö on organisaation suurin tuottavuuden lähde ja HR:n rooli tulevaisuudessa tulee kasvamaan entisestään, koska henkilöstö nähdään yhtenä keskeisempänä osana strategiaa.

    VastaaPoista
  6. Hyvä määrittely tekstin alussa! Mielestäni se kiteyttää hyvin oleellisen. Hyviä nostoja myös siitä, miten HR:n rooli on tunnistaa ja tunnustaa olemassa olevaa osaamista. Olen tästä samaa mieltä; liiketoimintajohdolla voi olla usein kapea tai liian subjektiivinen näkemys siitä, millaisia henkilöitä mihinkäkin rooliin tulisi rekrytoida. On tärkeää, että HR:stä löytyy sekä näkemyksellisyyttä että kykyä tunnistaa piilevää potentiaalia. Näkisin, että HR:n tulee varmistaa, että organisaatiossa on kuvattuna urapolut, ja työntekijöillä on selvä tietoisuus omista etenemismahdollisuuksistaan sekä erilaisten roolien osaamisvaateista. Kuten kirjoitit, tässä myös merkityksellisyyden kokemuksen johtaminen organisaatiossa näyttelee tärkeää roolia.

    VastaaPoista
  7. Moikka,
    Erittäin mielenkiintoa herättävä otsikointi. Olet kuvaillut tekstissäsi hyvin ja monipuolisesti Hr:n tärkeyttä organisaatiossa. Henkilöstökokemus ja työnantajakuvan analysoinnin tärkeys oli mielestäni erittäin hyvä nosto ja uskon tämän todella olevan näin, että tulevaisuudessa näiden analysointi ja siten toiminnan kehitys on iso osa organisaation menestystä. Kiitos mielenkiintoisesta ja ajatuksia herättävästä kirjoituksesta!

    VastaaPoista
  8. Hyvä näkökulma HR:n toimenkuvaan: henkilöstön osaamisen hyödyntämisen tulisi myös minun mielestäni olla yksi tärkeimmistä huomioonotettavista asioista esimerkiksi työhyvinvoinnista huolehtimisen kanssa. Pidin monipuolisista lähteistä ja niistä ammennetusta pohdinnasta - teksti antoi paljon ajateltavaa monesta eri näkökulmasta, aina motivaatioista työnantajamielikuvaan sekä analytiikan merkitykseen! Kiitos!

    VastaaPoista
  9. Mielenkiintoista lukea kuinka paljon henkilöstöhallinnalla on merkitystä työyhteisössä. Työskentelen yrityksessä missä projektit vaihtuvat usein. Projektien hallintaan on ilmeisesti olemassa konsultointia? En tosin tiedä onko tällöin kyse vain projektien hallinnasta ja siihen liittyvistä asioista vai myös henkilöstöhallinnan kehittämisestä? Osaatko kertoa?

    VastaaPoista
  10. Kiitos. Meille on tulossa HR-palvelu, juurikin tämän osa-alueen kehittämiseen. Uskon, että siitä tulee olemaan suuri hyöty, ainakin toivon niin. Tässä oli arvokasta ja mielenkiintoista tekstiä, mukavaa kun tämmöisiäkin jaetaan.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti