TYÖYHTEISÖVIESTINTÄ – MITÄ SE ON?

Kuva Pixabay / rawpixel


Hei lukija, tervetuloa kanssani työyhteisötaitojen mielenkiintoiseen maailmaan!

Ensimmäiseen blogikirjoitukseen olen koonnut ajatuksia ja faktaa, mitä tulee mieleen sanasta työyhteisöviestintä. Ajattelun tukena olen käyttänyt muutamaa tieteellistä lähdettä, jotka löytyvät kirjoituksen lähdeluettelosta.

Mind map -kaavioon kokosin henkilökohtaisia ajatuksia työyhteisöviestinnästä. Linkki kaavioon → Mind map


Työyhteisöviestinnällä tarkoitetaan moneen suuntaan tapahtuvaa vuorovaikutusta työyhteisössä.Työyhteisöviestintää voisi mielestäni kuvailla mustekalamaisena elementtinä, jossa kalan lonkerot symboloivat viestintää ja yltävät liikkuessaan työyhteisön jokaiseen sopukkaan. Työyhteisöviestintää tarvitaan sisäisen tiedon liikkumiseen, toiminnan kehittämiseen ja tuloksen syntyyn. Mikäli työyhteisössä ei viestitä tai tiedon kulku on puutteellista, voivat seuraukset olla kohtalokkaita työyhteisölle sekä koko organisaatiolle.

Elisa Juholin (2007, 5) on laatinut laajan Työyhteisön uusi agenda -raportin, jossa hän tiivistää työyhteisöviestinnän keskeiset osatekijät kuuteen asiakokonaisuuteen:

1) isojen asioiden jakaminen ja keskustelu
2) ajantasatiedon saatavuus ja osallisuus sen vaihdannassa
3) tunnelma
4) osallistuminen ja vaikuttaminen työyhteisössä
5) yhdessä tekeminen ja oppiminen
6) viestintäfoorumien uudelleen määrittely ja hyödyntäminen

Työyhteisön uusi agenda -raportin keskeinen näkökulma on, miten asiantuntijaorganisaatiossa työskentelevä tietotyöläinen kokee työyhteisönsä viestinnän ja millaisia odotuksia hänellä siitä on (Juholin 2007, 8).

Organisaatiolle merkittävä onnistumistekijä on osaava ja innostunut henkilöstö. Henkilöstölle puolestaan merkittävä voimavaratekijä on työn merkityksellisyys sekä motivaation kokeminen työtä kohtaan. Ahonen & Ahonen-Lohtaja (2017, 17) määrittelevät kolme kohtaa jotka johtavat työssä koettavan merkityksellisyyden, innostuksen ja motivaation lisääntymiseen. Nämä kolme kohtaa ovat ymmärrettävästi asetetut ja sopivan haastavat tavoitteet, vastuu ja itsenäisyys omien työtehtävien hoitamisessa sekä mahdollisuus saada paljon palautetta. Viestintä on keskeinen tekijä yllä mainittujen tekijöiden onnistumisessa. Ajattelen, että tulevaisuuden työelämässä tulemme tarvitsemaan yhä enemmän vuorovaikutustaitoja toimivan viestinnän toteuttamisessa.

Kirjassa palaute kuuluu kaikille Ahonen & Lohtaja-Ahonen määrittelevät työyhteisön palautteen kulkua kolmeen suuntaan, alhaalta ylös, yhtäältä alas ja vaakasuoraan (Ahonen & Lohtaja-Ahonen 2017, 24). Tämä konteksti kuvaa palauteviestinnän suunnat työyhteisössä. Toimivassa työyhteisössä tarvitaan viestintää alaiselta esimiehelle, esimieheltä alaiselle sekä työkaverilta työkaverille. Palaute tekee näkymättömän näkyväksi. Palaute tarjoaa tietoa, jonka avulla opin näkemään toimintani vaikutuksen toisiin ihmisiin (Ahonen & Ahonen-Lohtaja 2017, 11). Tämä näkökulma on mielestäni tärkeä koko työyhteisön ja organisaation näkökulmasta. Muuttuvassa maailmassa pärjääminen vaatii jatkuvaa oppimisen ja kehittymisen taitoa suhteessa itseensä sekä muihin ihmisiin. Palautteen antamisen sekä vastaanottamisen taito ovat mielestäni tasavertaisen tärkeitä ominaisuuksia työyhteisön palauteviestinnässä. Työyhteisön toimiva palautekulttuuri on merkittävä tekijä henkilöstön hyvinvoinnin sekä organisaation kehittymisen kannalta.




Lähdeluettelo:
  •  Ahonen R. & Ahonen-Lohtaja S. 2017. Palaute kuuluu kaikille. Human interest. Petro Ofsetas. Liettua.

Kommentit

  1. Hienoa Elina! Olet päässyt portfoliossasi hyvään alkuun.

    Mind mapin lonkerot soveltuvat sekä ulkoiseen että sisäiseen viestintään, vaikka toisaalta tämä jaottelu ei kuviosta ilmene. Erityisen mukava oli huomata, että kytket viestinnän organisaation tulokseen. Tästä on hyvä jatkaa seuraaviin tehtäviin.

    VastaaPoista
  2. Wau mikä blogin aloitus!

    Teksti oli todella monipuolinen ja erityisesti pidin esimerkeistä sekä siitä mitä työnantaja arvostaa. Oli myös todella hyvin ja selkeästi kirjoitettu.

    Uskon, että henkilöstön voimavaroista tullaan varmasti huolehtimaan jopa nyt enemmän, kuin aikaisemmin.

    Mikä HR-alassa kiinnostaa sinua?

    Iida

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Iida,

      Lämmin kiitos kommentista ja palautteesta.

      Olen täsmälleen samaa mieltä kanssasi henkilöstövoimavarojen tärkeydestä nyt ja tulevaisuudessa. Se on inhimillistä pääoma, jonka avulla tulevaisuuden menestyvät organisaatiot hengittävät.

      Tämä aihepiiri kiinnostaa minua myös HR-näkökulmasta.

      Huomasithan, että tämän blogipostauksen olen tehnyt vuosi sitten työyhteisöviestinnän -kurssiin liittyen. Toki aihepiirit linkittyvät vahvasti toisiinsa :)

      Poista

Lähetä kommentti